Primii pași către succesul online

1. Obiectivele tale online

Planificare

Fiecare afacere are propriile obiective. Este bine să știi exact ce scopuri îți propui să îndeplinești online, pentru a-ți putea stabili prioritățile și a pune la punct un plan. Lansarea unei afaceri online poate fi ușor intimidantă. Toți suntem obișnuiți să folosim internetul din perspectiva unor clienți, însă când vine vorba de demararea unei afaceri, poate fi greu să găsim un punct de pornire.

Mediul digital poate fi util pentru companii în mai multe feluri, cum ar fi: crearea de relații în rețelele de socializare, vânzarea online, identificarea unor noi clienți sau fidelizarea clienților existenți. Trebuie să începi prin a-ți pune o întrebare simplă: de ce dorești să fii în online? Să presupunem că deții un salon de coafură. Obiectivele principale sunt: să ai mai mulți clienți, să vinzi mai multe servicii premium sau mai multe produse profesionale de coafură. Însă, pentru a avea mai mulți clienți, aceștia trebuie să știe că tu exiști pe piață. Iată în ce fel te poate ajuta mediul digital.

Digitalizare

Să începem cu aspectul promovării în lumea digitală. O metodă simplă și eficientă este să îți creezi un pin pe hartă cu locația exactă a salonului și așa să apari în rezultatele căutărilor. Astfel, când utilizatorii caută saloane de coafură în motoarele de căutare sau pe hărțile online, va apărea salonul tău de coafură. Ulterior, poți decide să-ți creezi un site pentru a oferi mai multe informații. De obicei utilizatorii sunt interesați să afle mai multe informatii legate de programul de lucru, de adresă, de prețuri sau de serviciile oferite.

Poți include chiar și poze și videoclipuri pentru a atrage mai mulți vizitatori. Ulterior, poți crea o pagină în rețele de socializare, cum ar fi Facebook sau Twitter, unde să postezi poze, să prezinți oferte speciale și chiar să interacționezi cu clienții. Astfel vei deveni mult mai cunoscut și poți să treci la următorul pas, respectiv transformarea vizitatorilor în clienți. De asemenea, poți adăuga pe site funcționalități noi, cum ar fi posibilitatea de a-ți face o programare online sau aceea de a crea o secțiune cu recenzii, unde vizitatorii pot lăsa impresii despre tine. Poți crea chiar și un magazin virtual în care să îți vinzi produsele profesionale pentru corp și păr. Acum că utilizezi mediul online pentru a atrage noi vizitatori și a crea noi clienți, poți începe să-ți dezvolți afacerea, investind în publicitatea online.

Obiectivele online se vor schimba și vor evolua odată cu afacerea ta. De aceea este foarte important să-ți monitorizezi permanent investiția și să măsori constant rezultatele pe care aceasta le aduce.

2. Crearea prezenței online

Ai multe opțiuni pentru a-ți construi prezența digitală: site-uri, aplicații mobile sau rețele de socializare. Este ușor să fii online. Însă, chiar dacă site-ul este prima opțiune la care te-ai gândit, trebuie să știi că nu totul se reduce la acesta. Să presupunem că deții un salon de coafură. Primul lucru pe care ar trebui să-l faci ca să fii vizibil în mediul online este să listezi salonul tău în căutările de locație, cum ar fi Compania mea pe Google. Apoi, când cineva caută pe Google stiliști din zona ta, salonul va apărea în rezultate. Nu este obligatoriu să ai un site. Poți să creezi o pagină pe Facebook pentru a oferi informații clienților despre afacerea ta. Acolo poți să postezi fotografii sau videoclipuri cu clienți mulțumiți sau coafuri interesante realizate de tine.

Cu alte cuvinte, nu este necesar să ai un site. Dar, este posibil ca la un moment dat să îți dorești să deții propriul domeniu pe web. Un magazin cu “servire pe loc”, în care clienții pot găsi cu ușurință tot ce trebuie să știe despre tine.

Call to action

Lucrul cel mai important când planifici un site este să te gândești ce vrei să facă utilizatorii acolo. De exemplu, poate îți dorești ca ei să te sune. Atunci este bine să incluzi numărul de telefon pe fiecare pagină. Sau, poate vrei ca ei să-ți viziteze fizic salonul. În acest caz este recomandat să incluzi o hartă cu indicații de orientare spre adresă. Sau, poate vrei ca ei să-și facă programări online. Este o funcționalitate pe care o poți include cu ușurință pe site. Sau, poate îți dorești ca ei să cumpere produse online de la tine, efectuând o plată sau o comandă. Acest lucru se numește comerț online și oferă multe opțiuni, de la cele mai simple la cele mai complexe.

Site-urile nu mai sunt singurele spații de interacțiune din mediul online. Multe companii creează aplicații mobile pe care clienții le pot accesa cu ușurință de oriunde și oferă multe beneficii. De exemplu, poți să trimiți notificări despre programările ulterioare sau să creezi programe de fidelizare. Dacă îți dorești ca utilizatorii să te găsească pe web, trebuie să creezi un spațiu online pentru afacerea ta. Acest lucru poate fi făcut prin: introducerea adresei pe Google Compania Mea, prin prezența în rețelele de socializare, printr-un site, printr-o aplicație mobilă sau toate la un loc. Orice ai alege, trebuie să știi că acesta este locul în care utilizatorii te pot găsi cu ușurință și pot intra în contact cu afacerea ta.

3. Promovarea prezenței online

După ce ți-ai creat prezența online, trecem la următorul obiectiv, respectiv ca afacerea ta să atragă cât mai mulți vizitatori online. Poți să faci acest lucru utilizând motoarele de căutare, rețeaua de site-uri Google, rețelele de socializare, sau e-mailul.

Cum îți vei ajuta clienții să te găsească online? Există câteva feluri în care poți să faci acest lucru. Să începem cu motoarele de căutare. Atunci când utilizatorii tastează ceva într-un motor de căutare, ei folosesc cuvinte specifice. Iar dacă produsele și serviciile pe care tu le oferi, ei le caută, atunci motoarele de căutare vor afișa compania ta în rezultate.

Există două moduri principale prin care poți să utilizezi motoarele de căutare. Primul este optimizarea pentru motoarele de căutare sau SEO, care te ajută la promovarea afacerii tale în rezultatele căutărilor neplătite sau organice. Al doilea este marketingul prin intermediul motoarelor de căutare (SEM), prin care poți să cumperi spațiu publicitar în rezultatele căutărilor. SEO te ajută să aduci site-ul în fața celor care caută produsele și serviciile oferite de tine.

Secretul e să știi ce cuvinte cheie se folosesc în căutare. Acestea sunt cuvintele cele mai relevante pentru afacerea ta și îmbunătățesc modul în care tu apari online. Pe de altă parte, SEM se ocupă de reclamele pentru care firmele plătesc să apară mai sus în căutări. Majoritatea motoarelor de căutare folosesc un sistem bazat pe licitare, în care companiile concurează și licitează pentru anumite cuvinte cheie.

Publicitate

Există mai multe tipuri de conținut online: sport, rețete culinare, știri și poți profita de acesta prin reclamă și anunțuri pe site. Acest lucru se numește publicitate pe Display. Anunțurile grafice apar sub diferite formate, precum text, imagini, videoclipuri, sau anunțuri interactive cu care poți interacționa. Este un mod grozav de a transmite mesajul și îți permit să alegi profilul celor care le accesează, precum și site-urile pe care îți dorești ca acestea să apară. Facebook, Twitter oferă posibilitatea de a crea pagini sau profiluri pentru companie. Astfel poți să interacționezi cu o mulțime de oameni, să începi conversații interesante, sau să distribui conținut, construind prezența firmei în rețelele de socializare.

Înainte de a încheia, să nu uităm de un mod important în care firmele pot utiliza conceptul de e-mail marketing. Nu ne referim la e-mailurile nedorite sau de spam, care aglomerează inboxul, ci la trimiterea de informații și oferte relevante către aceia care au selectat deja că vor să știe mai multe despre la tine. Astfel poți trimite cupoane de reducere celor care au făcut rezervări pe site, poți promova evenimente speciale sau oferte speciale. Cu cât încerci mai multe tipuri de marketing online, cu atât ai mai multe oportunități de a ajunge la cei mai valoroși clienți, oriunde s-ar afla aceștia în lumea digitală.

4. Analizează și adaptează

Acum știi cât de important este să definești niște obiective clare pentru online marketing. La fel de important este să te asiguri că ai o strategie digitală pe termen lung. Trebuie să urmărești permanent rezultatele și să te adaptezi schimbărilor tehnologice din domeniul în care activezi.

Primul lucru de reținut este să nu ai așteptări prea mari mult prea repede. Durează un timp până ce vei reuși să-ți faci simțită prezența în mediul online. Să presupunem că deții un coafor și te afli în momentul lansării primului tău site. Vânzările online de șampoane profesionale nu vor fi spectaculoase încă de la început. Durează un timp ca motoarele de căutare să te indexeze și ca tu să-ți implementezi și să-ți îmbunătățești strategia de marketing. Încearcă să nu stabilești obiective greu de realizat.

Analizează și gândește

O parte esențială a unui plan online este să măsoare ce faci și să se asigure că funcționează. Acest lucru se numește analiză web și îți arătă cum îți găsesc alte persoane site-ul și ce fac acestea când îl accesează.

Dacă știi ce fac utilizatorii după ce îți accesează site-ul, ști dacă investiția ta în digital funcționează. Să luăm ca exemplu salonul de coafură. Nu este de ajuns ca oamenii să îți găsească pagina principală, ei ar trebui să și interactioneze cu aceasta, să vizioneze clipurile cu tips & tricks, să facă o programare sau să cumpere ceva de la tine. Monitorizând acțiunile de pe site, vei ști ce funcționează și ce nu, pentru a putea face modificări sau îmbunătățiri.

O ultimă mențiune. E important să reții că mediul online se schimbă constant. Practic, în fiecare zi apar noi instrumente, tehnologii și tactici. Prin urmare, strategia pe termen pe lung trebuie să combine elementele de bază cu un mod de gândire inovator, pentru a te diferenția pe piață. Astfel, când se schimbă ceva în domeniul în care activezi, trebuie să-ți actualizezi strategia online. Ești la curent cu noile tendințe în hair styling? Dacă vopseaua pentru păr verde devine ultimul trend? Asigură-te că îți actualizezi rapid anunțurile, pentru a le arăta clienților că ești la curent cu tot ceea ce e nou.

O strategie online ține cont de 3 lucruri: stabilește obiectivele online, utilizează instrumente analitice pentru a-ți măsura activitatea și a urmări modul cum funcționează site-ul și rămâi mereu la curent cu noile tendințe din domeniul în care activezi. Dacă ți cont de toate aceste lucruri, succesul va veni cu siguranță.

Tags: , ,